"Flyta eller sjunka"
Vi fortsätter med att använda oss av de 20 fasta sakerna som barnen har i var sin NTA-påse. De fortsätter att prova vad sakerna har för olika egenskaper.
Tisdagens uppdrag består i att var och en tar reda på om sakerna flyter eller sjunker. Den röda plastskeden får inta vara med, för den får inte plats i skålarna...
Efter att ha provat själva, så ritar/skriver in resultaten i sitt Venn-diagram.
När vi sedan diskuterar kommer det fram att barnen fått olika resultat. Nu börjar vi att tillsammans prova de saker som både kan flyta OCH sjunka. Vi pratar om vad det är som gör att resultaten varierar.
"Undersök vatten och lim"
"Fortsätt att undersöka vätskor"
På onsdagen började vi använda oss av det flytande som fanns i NTA-lådorna.
Vi börjar med att på fönsterbänken ställa undan ett glas med lite vatten och ett annat glas med lite lim. Vi gör en förutsägelse om vad som kommer att hända med detta. Om en vecka kollar vi vad som hänt!
Barnen får några tillsammans undersöka egenskaperna hos fyra vätskor:
vatten, lim, olja och rött schampo
Uppdraget är att titta hur vätskorna ser ut, hur de känns att röra runt i muggen, lyfta upp vätskan och kolla hur de rinner, tar sedan och kollar hur dropparna blir på ett vaxat papper....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar